My Blog

/My Blog/

Tillbaks till Sydamerika

Efter varit hemma över sommaren var det dags att åka igen. Denna gång tillbaka till Sydamerika och en delvis repris på min förra och sedan norr ut mot New Foundland, vidare väster ut.

Min mc hade jag kört ned till Hamburg och och var på väg i en container till Valparaiso.

Först en liten avstickare till Christer i Portugal och därefter över till Santiago

På utsatt tid 1 nov fick jag min Mc. Allt fungerade perfekt. Det kändes fantastiskt att var tillbaka i SA.

Söder ut genom Patagonien mot Ushuia, På vägen nedåt hade jag turen att träffa på ett gäng fr Brasilien vilka jag kom att möta flera ggr på vägen.,  Punta Arrenas, Torres del Pain, Carterra Austral m.m. Fram o tillbaka mellan Chile o Argentina. Uruguay, genom södra Brasilien, fira jul o nyår  uppe i Norr m Christer o familj  i Barra de Cuhna, Pipa., Porto Alegre, Florianopolis,, snorkling in the rivers of Bonito. Överallt möttes man av glada och vänliga människor.

Paraguay, Argentina, delar av Ruta 40 norr om Salta, mot Bolivia och Sala de Uyuni.

Det var fantastiskt att få möjlighet at göra Sydamerika en gång till och en del nya vägar.

Peru, Ecuador, denna gången utmed kusten, komma till Colombias kaffedistrikt och Salento, Medellin, Cartagena o träffa Mauricio och familj, uppleva den ibland mycket intensiva trafiken med sina ”udda” regler.

Denna gång blev jag bara stoppat ett par ggr av polis, och alla supertrevliga. Inga snacka om ”Grande problem”. Alla gränsövergångar utan problem m litet av undantag av gränsen Paraguay/Argentina där en tullare försökte med att jag hade fel papper, vilket jag inte hade, så jag sa hej då o drog

By |2019-08-12T04:08:06+01:00April 26th, 2019|0 Comments

Mot Europa och “semester”

Efter 6 månader var man tillbaka i Malaysia  för att åka hemåt.

80000 km Service för “kompisen” innan med flyg det bar av till Amsterdam.Använde mig av MasCargo i Kuala Lumpur och fungerade bra. Väl framme i Amsterdam fick jag hjälp av Renate och Bartje, som jag första gången träffa i Ushuia, att hämta upp mc på Schippol. Blev några trevliga dagar där tillsammans innan sista etappen hem till Trollhättan.

Nästan 14 månader, 26 länder, och en mängd nya fantastiska upplevelser och möte m många fantastiska människor

Att dessutom under mer än halva resan få göra den tillsammans med Trevor, Sara och Daniel gjorde den till ett oförglömligt minne.

Sedan jag första gången Sara o Daniel i Guatemala 2012 hösten har jag haft det fantastiska nöjet att få resa över 100000 km, 6 kontinenter tillsammans med dem

Trevor hade jag nöjet att träffa på söder om Salta, Argentina och därefter träffades vi allihopa i Ushuia

Dags för 10 veckors “semester” innan det bär av tillbaka till Sydamerika

By |2019-06-23T02:29:11+01:00August 22nd, 2018|0 Comments

Indonesia

Indonesien

När vi på em kom till gränsen möttes vi, efter lämnat Öst Timor, på den Indonesisk sidan av en gränsstation som påminde om ett palats, mängder med personal men mycket lite trafik.

Det blev lite stressigt för gränsen stängde kl 16.00

Vi fortsatte mot Kupang varifrån vi skulle åka vidare med båt till Larantaka på Flores

Det blev en ny upplevelse. Här satt man på bildäck och laga mat, sov tillsammans med getter, höns, grisar m.m. Salongen bestod av bäddar i tre våningar, egen mat rekommenderas att ta med.

Efter 12 timmar och en lugn överfart var vi framme sent på kvällen.

Nästa morgon fortsatte vi upp i bergen, genom kaffedistriktet, och efter ett par dagar var vi framme i Labuhanbajo.

Stannade 4 nätter där, njöt av stranden, och utflykt till Komodo Islands, bada, snorkla och fick se de berömda jätteödlorna.

Här delade vi på oss, Sara o Daniel tog färjan upp till Sulavesi, för vidare färd mot Borneo och Malaysia.

Själv hade jag bestämt mig för att hoppa från  ö till ö upp till Sumatra och den vägen till Malaysia

Efter ytterligare en lugn överfart kom jag till Tenggara Barat, körde över till andra sidan och Maluk Beach. En ö med mycket lite turism, vidare till Poto Tanoför att ta mig till nästa ö Lambook och några dagar på  en av de populära Gill öarna, Gil Air.

Från  staden Lembar med båt till  Bali. Körde  mot bergen och Ubud känt för alla sina  Tempel och betydligt trevligare än södra delen av ön

Via de breömda risterasserna  Tegallalang upp mot nordvästra delen av ön, Trafiken 1 sta dagen var ganska krävande men lite lugnare längre norr ut. Nordvästra delen av ön lugn och trevlig.

Efter hälsat på familjen Nuraini Jansson beslöt jag mig för att ta mig vidare via södra delen av ön

för att förhoppningsvis ha mindre trafik än köra norröver via Jakarta.

Genom Taman national Park, söder om Malang där jag träffade Andrew och hans fru och blev hembjuden till dem.

Följde sedan kusten men hamnade så småningom i fruktansvärd trafik, bilar, bussar, moppar mm

överallt. Hade missat att det var sista dagen av Ramadan och alla skulle hem

Efter några dagar var jag framme nordvästra delen av ön och vidare mot Sumatra

Även här följde jag södra kusten upp mot Padang, Lake Toba, mot orangutangerna i Bukit Lawang.

Vidare mot  Tanjung Balai och den ”färjan” över till Malaysia, vilket blev ytterligare en upplevelse.

Det blev närmare 6000 km och kom att ta 7 veckor av växlande klimat, vägar och upplevelse.

Människorna, synnerhet på landsbygden, levde mycket enklare än i de flesta länder men alla hade ett stort leende

By |2019-06-23T02:29:11+01:00August 20th, 2018|0 Comments

Timor Leste, Öst Timor

Öst Timor /Timor Leste/

Förflyttningen av motorcyklarna fr Darwin till Dili, Öst Timor gick snabbt och lätt. På em 4 dagar efter båten lämnat Australien kunde vi hämta dem

Landet Timor Leste är halva ön av Timor. På 70-talet uppstod blodiga konflikter på ön, varvid den senare kom att delas upp, och där västra delen blev kvar under Indonesiskt styre.

Ön har varit koloniserat av bl a Holland och Portugal vilket man fortfarande kan se.

Vi åkte nästa dag öster ut mot Tutuala. Vägen dit var mycket skiftande, sista biten blev lite utmanande men som tur var hade det inte regnat på ett par dagar.

Här möttes vi av en öde strand, vind som fläktade, blått hav, bambuhyddor och inga turister.

Finns inte många vägar på ön så det blev samma väg tillbaka.

Vi fortsatte sedan på slingrande vägar av skiftande karaktär upp i bergen, över till södra sidan och sedan norrut för att följa kusten på norra sidan av ön mot gränsen till Indonesien.

Turismen på ön är nästan obefintlig, en del backpackers stötte man på. Infrastrukturen är mycket dålig men Kina är där och bygger nya vägar.

Istället för som planerat, endast stanna över natten i Timor Leste blev vi kvar 10 dagar. Mycket positiv överraskning och kunde gärna stannat ett par dagar till.

By |2019-06-23T02:29:11+01:00June 10th, 2018|0 Comments

Australia

Efter veckorna N.Zeeland dags att ta sig vidare till grannlandet Australien och Sydney, också denna gång m flyg men betydligt mer komplicerat.

Fick vänta 12 dag på mc innan den blev inspekterad och fick löst ut den till kostnad som jag inte trodde var sant. Se upp med Sydney….

Staden trevlig, mycket att se och göra, men till slut vill man bara iväg

Körde in i landet, genom bergen  och söderut där jag ön en gång träffade på Sara o Daniel. Tillsammans m Deb sågs vi nästa gång i Hobart på Tasmanien..

Ön är vacker, bjuder på alla årstider fr kallt till varmt, torrt till blött. Efter åkt runt en vecka åkte jag tillbaks till Melbourne och bodde hos Ian ett par dagar innan jag via Great Ocean road körde till Adelaide tillsammans m Andrew fr Tyskland.

Efter ett par dagar var det dags att vända österut igen via berömda Jacobs Creek, mot Wangaratta. De vinplantager man såg på vägen genom Victoria var otroligt stora.

Efter sagt hej till familjen Hawson vidare mot Canberra, Sydney för att fixa visum till Östtimor och sedan norrut utmed kusten upp till Cairn o Port Douglas där jag än en gång träffa Sara o Daniel

Efter några dag var vi tvungna bege oss mot Darwin, 5 dagar- 3000 km genom The Outback, väldigt öde…Långt mellan platserna.

Väl framme i Darwin fick vi reda på att båten var ca 2 veckor försenad.

Vi hade tur o fick tag på en liten Campingvan via internet, grattis 2 veckor mot att vi körde den till Perth.

Blev många mer mil genom the Outback, Alice Springs, Uluru, ned till Port Augusta, Albany, Freemantel/Perth och sedan med flyg , vidare mot Timor Este och våra mc.

Totlt ca 7 veckor 10000km

Australien

By |2019-06-23T02:29:11+01:00May 15th, 2018|0 Comments

New Zeeland

From Kuala Lumpur to Auckland, NZ blev det m flyg för både mig och mc. Fuska lite och lämnade bort den för rengöring i KL innan jag skickade den så att den skulle klara inspektionen.Inga problem., fick dock vänta 4 dagar detta pga av helgdagar

Körde sakta söder ut, Coromander, NapierCastlepoint Marlborough Wine District,till Wellington.

Stannade ett par dag hos the Kennedy som jag träffat tidigare på Langkawi.

Färjan till södra delen och Picton tog ca 3 tim.

Bestämde mig för att försöka köra runt ön, fr norr till söder.

Södra delen regnade det så mycket att jag fick hoppa över fjordlandskapet och upp emot Queenstown och följa västkusten upp tillbaks till Picton

Det blev 3 nätter  i Hokitita  medan jag väntade ut en Typhone som svepte in över norra delen av ön och gjorde att en del vägar vart avstängda under några dagar

Färjan tillbaka till norra ön blev lugn och fin.

Fortsatte upp mot toppen av ön, 90 mile beach, Cape Renga, Port Russel, några lata dagar i Paihia innan det bar iväg mot Auckland igen och Volvo Ocean Race och vidare transport till Australia.

Man förstår varför NZ har blivit så populärt, vacker natur, lätt att ta sig fram och vart man än kommer,  även mitt i bushen, så finns det toaletter, rena o fräscha……Jag var där i närmare 8 vecka men hade gärna stannat längre

By |2019-06-23T02:29:11+01:00April 6th, 2018|0 Comments

Malaysia

Framme vid gränsen  möttes jag av Nor som också är mc åkare och brukar hjälpa ”Overlanders” Hon hade redan  ordnat med försäkringen, tog mig sedan runt så alla papper blev korrekta.

Stannade hos Nor och nästa dag dök Evelyn och Hans fr Österrike Träffade dem i Siam Reap.

Nor visade oss runt i trakten, gick på stadens nattmarknad och hamnade bl.a på ett bröllop. Mycket trevligt.

Till slut blev det dags att åka vidare mot KL. Strax innan staden blev jag stoppad av några mc åkare som kände igen mig fr FB och eskorterade mig till hotellet .

På kvällen blev det middag o öl med Trevor och Faisel.

Faisel hjälpte mig nästa dag så att min mc fick en riktig efterlängtad service på BMW

Eftersom julen närmade sig bestämde jag mig för att fira den på Langkawi. Färjan över var fullbokad men efter kontakt m Nor igen, som kände någon på ett av rederierna fick jag plats.

Blev en rundtur på ön, besökte bl.a den”Hängande Bron” som alla pratade om

På stranden träffade ett par fr England och ett par  fr New Zeeland och Martin fr Litauen. Blev en lugn men mycket trevlig jul.

Efter helgen tillbaka till KL för att träffa Sara o Daniel igen som kommit tillbaka fr Filippinerna.

Dagen därpå  lastade vi och körde ut deras mc till flygplatsen för vidarebefodran till New Zeeland

Själv bestämde jag mig för att åka till Bali över nyåret

Ön blev lite av en besvikelse, hade förväntat mig mer efter allt vad man hört om platsen. Efter 3 dagar tog jag bussen till Java istället och hälsade på familjen Jansson.

VI gjorde en scotertur upp bland kaffeplantagerna på härliga slingrande småvägar, nästa dag till stranden……….Inga turister syntes till. Fick verkligen se en del av Indonesien

Blev en dag till på Bali innan tillbaka till KL

Dagen därpå kom Trevor tillbaka fr Australien och tillsammans med Faisel samt Karen o Kurt fr Tyskland samt några vänner till Faisel gjorde vi en rundtur i Malaysia, Bl.a till Ipoh, Panang, regnskogen, Terengganau på östra sidan och ned till Malacca

Därefter var det dags för Trevor och mig att packa våra mc för att skicka  dem till  Canada  respektive New Zeeland.

Eftersom min mc skulle till Kiwiland var den tvungen att få sig en ”tandborsterengöring” för att kunna klara inspektionen vid framkomsten.

Blev många nätter i KL, trevlig storstad som hade mycket att erbjuda

Besökte naturligtvis Petronas Tower, China Town, Pen Yang Market m.m Gjorde även en utflykt till Putrajaya, nybyggd stad ca 45 km fr KL dit man flyttat landets administration

Malaysia har mycket att erbjuda. Folk är vänliga och positiva. Man har en mc-kultur som är helt otrolig.Fick nöjet att träffa många likasinnade

By |2019-06-23T02:29:11+01:00February 8th, 2018|0 Comments

Thailand

Att ta sig in i Thailand med mc visste vi kunde bli svårt, men turen var med oss och efter 1 1/2 timme accepterade de våra papper och sa välkomna.

Jag valde att åka till Koh Chang för att ligga still ett tag, medan trevor fortsatte mot Bangkok. På väg över till ön kom en svensk kille fram och började prata, han hade en liten restaurang Koh Chang och ville jag skulle följa med. Blev två behagliga veckor på ön där jag kom att träffa många trevliga människor.

Fortsatte vidare norr om Bangkok till Kanachanabura och River Kwai, känt bl.a fr filmen med samma namn och Dödens Järnväg. Här dök Madie fr Malaysia med några vänner upp. Vi träffades i Argentina när han var där tillsammans med Faisel och Samri

Vidare söder ut mot Hua Hin, Ranong, vid gränsen till Burma, fiskehamnen där väl värd ett besök.

Ned till Phuket och fridfulla Nahiton Beach. Körde genom Patong, Karon och Kata Beach och konstaterade det blivit mycket större sedan man var här senast för 14 år sedan. Kändes inte mysigt längre. Alldeles för stort. Rundade av Thailand med 3 nätter i Ao Nang innan det bar av mot Malaysia hade blivit

By |2019-06-23T02:29:11+01:00December 23rd, 2017|0 Comments

Cambodia

Lämna Laos tog fem minuter och sedan dags för Cambodia. Vi hade våra papper som vi fått i Phnom Phen så det underlättade för oss, men de kunde ej skriva ut de nya pga av inget internet. Vi blev hänvisade till provinshuvudstaden Stung Trang. Man ville att vi skulle lämna cyklarna och ta bussen dit. Vi sade nej till detta och till slut gick de med på att vi tog dem med oss och själva åkte till tullen i staden.

På vägen dit fick Daniel punktering.

Tullarna var vänliga men meddelade oss att de kunde inget göra förrän nästa dag

Morgonen därpå är vi där men de hade problem m internetet och sedan gick strömmen men på em fick vi våra dokument. Vi blev mycket positivt bemötta

Komma fr fattiga Laos till Cambodia blev ytterligare en kulturkrock. Här var landet mindre organiserat och framför allt mycket smutsiga omgivningar, genomgående för hela landet och fattigare.

Sara o Daniel hade bråttom, och drog iväg, skulle flyga fr Siam Riep 2 dagar senare till Vietnamn

Trevor o Jag gjorde en loop i landet, Ban Luang och även till Krahche vid Mekongfloden och fick se sötvattensdelfiner, nästan utrotade, och kom till Siam R en vecka senare

På vägen in mot staden gick min kedja sönder men m hjälp av tummen fick jag stopp på en liten lastbil som vi kunde lyfta upp mc.n på och fortsätta till hotellet. Tack vare två killar som vi träffat i Dushanbe och bodde i Siam lyckades jag få tag på en ny kedja.

Staden har vuxit kraftigt de senaste 10 åren tack vare Ankor Wat. Barlivet är otroligt i centrum men efter 10 väldigt högljutt då de små rullande minibarena tar över.

Vi fortsatte därefter mot Battambang, besökte tempel och på kvällen kunde vi se på när hundratusentals fladdermöss flög ut ur sin grotta.

Oplanerat 2 dagarsbesök i Phom Phen och The Killingfields, samt Skolan fr Röda Khemerernas tid.

Ner till Otres Beach utanför Sihanouk och ett par lata dagar på stranden innan det var dags att försöka ta sig in i Thailand

Hade räknat m 10 dagar i Cambodia men det blev tre veckor. Troligtvis det billigaste landet på hela resan

By |2019-06-23T02:29:12+01:00November 30th, 2017|0 Comments

Laos

Tull och passkontroll gick snabbt till Laos.

Körde första dagen Luang Prabang, en gammal stad som går i fransk kolonialstil.

Kändes mycket lugnt och fridfullt efter den intensiva tiden i Kina.

Led fortfarande av sviterna fr Mongoliet/Kina så jag fick tips om en bra klinik

Fick lite tabletter och efter några dagar kände man att kroppen började komma tillbaka

Hade till dags dato tappat nästan 12 kg under de senaste 10 veckorna.

Laos blev en positiv överraskning,  fattigt men människorna vänliga, man kände ingen stress

Vidare mot Vang Vieng. Allt i lugnt tempo på trevliga vägar.

Här bestämde vi att Trevor o jag skulle åka vidare mot huvudstaden Vientines för att Trevor skull kunna flyga till Phnom Phen för att ordna våra papper för motorcyklarna. Vi hade nämligen fått reda på ett par veckor tidigare att Cambodia ändrat införselreglerna för utlandsreg. fordon.

Sara o Daniel tog en extra sväng i landet medan jag stannade kvar i huvudstaden o väntade in Trevor. Blev 4 lugna välbehövda dagar.

Fortsatte en sväng genom Laos bl.a till världens längsta grotta och 7,5 km med båt genom den

En höjdare…

Efter det vidare mot Cambodia

Blev tyvärr bara dryga 2 veckor i landet pga av alla papper för att komma in i nästa land, hade gärna stannat längre